Welkom
Individuele coaching
LoopbaanheroriŽntatie
Begeleiding bij burnout en stress
Nieuws
Blog
Over Carla Verweij
Links
Contact
Coaching bij werk, leven en burnout & stress 
BLOG


JUNI 2016
Zo voorkom je vakantiestress

‘Ruim 60 procent van de Nederlandse vakantiegangers is na ťťn dag werken het vakantiegevoel kwijt.’ Dit las ik vorig jaar augustus op Managersonline.nl.  ‘Vakantiegangers ervaren niet alleen extra drukte na hun vakantie, maar ook ervoor al. Twee op de drie werkenden hebben het de week voor vertrek extra druk.’

Steeds meer Nederlanders nemen in de meivakantie ťťn of twee weken vrij. Als je dat daadwerkelijk hebt gedaan, kan het zijn dat je afgelopen weken inderdaad last had van vakantiestress. Wil je in de zomervakantie niet tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan kunnen deze tips wellicht verlichting bieden:

1. Blokkeer ruim van tevoren tijd in de laatste twee weken voor je vakantie tijd om zaken af te werken of onverwachte dingen aan te pakken. Zet geen streep in je agenda maar plan een afspraak met een fictief persoon. De ervaring is dat wanneer je tijd voor jezelf hebt geblokkeerd anderen zullen proberen je ervan te overtuigen dat een afspraak met hen belangrijker is. Staat er echter een afspraak met bijvoorbeeld de heer Groothuizen, dan zullen ze dat veel minder gemakkelijk doen. En hoe raar het ook klinkt, ook voor jezelf blijkt het lastiger om een afspraak met een persoon weg te halen dan geblokte tijd.

2. Ben nog kritischer op de mails die binnenkomen. Moet je daar echt iets mee voor je vakantie of kan het ook daarna? Heeft het zin om iets te lezen als het pas na de vakantie aan de orde is? Vraag jezelf af of het nog wel speelt als je het over de vakantie heen schuift. Zo niet, verwijder de mail dan meteen. Kijk ook welke nieuwsbrieven je tijdelijk  af kunt zeggen. Die komen dan ook in je vakantie niet binnen, wat mooi in je inbox scheelt.

3. Ben kritischer op het maken van afspraken nog voor de vakantie of direct erna. Gevoelsmatig vind je vaak dat je het niet kunt maken om een afspraak weken door te schuiven. Maar check bij de ander of dat ook echt een probleem is. Wees alert op het verschil tussen ‘liever’ een afspraak op zo kort mogelijke termijn en ‘het moet echt’. En als iets drie weken kan wachten, kan het misschien ook wel vier of vijf. Zo creŽer je ruimte in je agenda voor zaken die wel echt moeten.

4. Dit geldt ook voor nieuwe of extra taken. Wees, voor zover mogelijk, terughoudend in het aannemen ervan. Het helpt als je duidelijk hebt wat je de laatste weken voor je vakantie nog moet doen en hoeveel tijd dat kost. Plan hierbij ruim. Tijd die je over hebt is zo gevuld. Het is zo zonde van je vakantie als de eerste vrije dagen alleen maar opgaan aan bijkomen en slapen.

Wil je reageren op deze blog of heb je suggesties voor onderwerpen, laat het mij weten. Vind je het leuk om iedere maand mijn blog per mail te ontvangen, meld je dan aan.