Welkom
LoopbaanheroriŽntatie
Individuele coaching
Begeleiding bij burnout en stress
Nieuws
Blog
Over Carla Verweij
Links
Contact
Voor loopbaanbegeleiding en begeleiding bij burnout en stress   
BLOG


JULI 2015

Powernap

Mijn oma deed al op jonge leeftijd elke middag een dutje. Mijn moeder vond dat onzin. Overdag slapen vond ze iets voor luilakken, oude van dagen of zieken, maar volgens mij was ze stiekem jaloers. Er zijn legio mensen die na hun werk of ’s avonds op de bank in slaap vallen. Vaak tot ergernis van hun partner. Velen hebben tussen de tijd van opstaan en naar bed gaan behoefte aan een rustmoment.

Wanneer klanten bij mij komen met stress- of burnoutklachten leer ik ze de signalen van hun lichaam serieus te nemen. Dat betekent onder andere dat ze rust moeten nemen als ze moe zijn. Voor velen is dit een ware worsteling. Aan de ene kant heeft dit te maken met het acceptatieproces. Het valt niet mee toe te moeten geven dat je niet die sterke, krachtige persoonlijkheid bent die je zo graag wilt zijn en waarvan je denkt dat de buitenwereld die ook wil zien. Accepteren dat ook jij een grens hebt en feilbaar bent, kortom gewoon een mens, kost vaak moeite. Aan de andere kant heeft het te maken met zoeken naar wat voor jou goede rustmomenten en omstandigheden zijn.

Bij rust nemen overdag denken we al gauw aan ‘even liggen op de bank’. En voor sommigen werkt dit prima. Anderen worden er alleen maar katterig van en knappen er niet echt van op. Het is dus belangrijk dat je achterhaalt wat bij jou past. Is dat zittend in een stoel, liggend op de bank, of werkt het voor jou het beste als je echt even op of in bed gaat liggen? Moet het stil zijn of mag de radio aan? Mag het licht zijn of liever pikdonker? Ontdek wat goed voor jou voelt want alleen dan heb je er baat bij.

Natuurlijk hebben we niet allemaal last van stressklachten als we ’s avonds op de bank in slaap vallen. Toch is het van belang om de signalen van ons lichaam serieus te nemen. Sinds mijn eigen burnout probeer ik dit beter te doen. Soms zijn er dagen dat ik moe ben en moeilijk vooruit te branden. In plaats van hier tegen te vechten en me de hele dag beroerd te voelen, zoek ik een moment waarop ik even kan liggen. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik de wekker op drie kwartier moet zetten. Meestal voel ik na 20 minuten tot een half uur de moeheid uit mijn lijf trekken en sta ik nog voor de wekker gaat weer op. Als ik langer blijf liggen, word ik katterig en voel ik me niet beter.

De Australische gezondheidsschrijver, spreker en oprichter van Napnow Thea O’Connor is groot voorstander van een powernap, een mooi woord voor een dutje overdag. Volgens O'Connor is 10 minuten slaap in het begin van de middag al voldoende om weer net zo fris en opgewekt te zijn als na een hele nacht. De korte slaap verbetert je stemming, vergroot je alertheid en concentratievermogen en vermindert het aantal ongevallen en fouten in je werk. Uiteindelijk dien je er ongeveer 20 minuten voor uit te trekken, omdat je ook in en uit de slaap moet kunnen komen. Ze adviseert echter niet langer dan 30 minuten te rusten omdat je anders in een te diepe slaap komt. Op haar site staat een leuk filmpje waarin ze een toelichting geeft. De moeite waard om een keer te bekijken.

Wil je reageren op deze blog of heb je suggesties voor onderwerpen, laat het mij weten. Vind je het leuk om iedere maand mijn blog per mail te ontvangen, meld je dan aan.