Welkom
Individuele coaching
Loopbaanheroriëntatie
Begeleiding bij burnout en stress
Klankbordgesprek
Blog
Over Carla Verweij
Links
Contact
Coaching bij werk, leven en burnout & stress 
BLOG


APRIL 2017

Kiezen: lastig maar boeiend

‘Werd ik maar ontslagen, dan moet ik wel’. Een beetje schuldbewust kijkt mijn klant mij aan. Ze wil heel graag van baan veranderen maar durft de stap niet te zetten. Allerlei angsten houden haar tegen: wat als het minder verdient, hoe moet dat dan met de hypotheek? Wat als het niet te combineren is met de kinderen? Stel dat het toch niet bevalt, het werk te moeilijk, de collega’s niet gezellig? Een heel scala van belemmerende gedachten strijdt om voorrang in haar hoofd.

En ik begrijp ze. Sterker nog, ik heb ze zelf ook gehad toen ik nog bij Arbeidsvoorziening werkte en eigenlijk al lang doorhad dat mijn tijd daar voorbij was. Ik werd niet ontslagen, maar kreeg wel een burnout. Dit dwong me stil te staan bij mijn situatie en te ontdekken wat ik wel en niet meer wilde. En het was ook een stok achter de deur. Mijn lijf had letterlijk ingegrepen en op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ik zo niet door kon gaan.

Voor mijn klant is die stok achter de deur er (nog) niet. Dus moet ze bij haarzelf de motivatie en het lef halen om een volgende stap te nemen. Ze weet inmiddels wat ze wil en wat ze moet doen om daar te komen. Nu moet ze haar moed nog aanboren. Daarvoor gaan we in gesprek met haar belemmerende gedachten. We wuiven ze niet weg als zijnde onbelangrijk, maar we gaan ze wel onderzoeken. Waarvoor dienen ze? Zijn er ook gedachten die je er tegenover kunt zetten? En zouden die wellicht even waar kunnen zijn? Wat zijn stappen in de goede richting die je al wel kan zetten?

Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe verschillend mensen reageren en handelen in vergelijkbare situaties. Hoe de een blaakt van zelfvertrouwen en de ander, met vergelijkbare competenties en achtergrond, bang is het niet aan te kunnen. Hoe de een vooral de kansen en voordelen ziet en de ander vooral de problemen en nadelen. En hoe ze daar allebei zowel profijt als last van kunnen hebben.

Voor mijn klant is de tijd aangebroken om een keuze te maken: gaat ze de verandering aan of laat ze de huidige situatie voortbestaan? Wat ze ook kiest, ze kan altijd rekenen op mijn begrip. Want het maken van een keuze is lang niet altijd even gemakkelijk. Het is vaak een boeiend maar ook zwaar proces. En wat zeker waar is: hoe vaker je een bewuste keuze ergens voor maakt en hoe meer je hierbij bij jezelf blijft, hoe gemakkelijker het wordt.

 

Wil je reageren op deze blog of heb je suggesties voor onderwerpen, laat het mij weten. Vind je het leuk om iedere maand mijn blog per mail te ontvangen, meld je dan aan.