Welkom
LoopbaanheroriŽntatie
Individuele coaching
Begeleiding bij burnout en stress
Nieuws
Blog
Over Carla Verweij
Links
Contact
Voor loopbaanbegeleiding en begeleiding bij burnout en stress   
BLOG


APRIL 2015

Loslaten, enkele tips

In mijn vorige blog heb ik aangegeven hoe ingewikkeld het proces van loslaten kan zijn. In deze blog geef ik jullie een aantal tips die hierbij kunnen helpen. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt loslaten. Zo is bijvoorbeeld het loslaten van personen iets anders dan het loslaten van controle.

Tip 1
Ben je bewust van wat je vasthoudt en vraag je af of dat jou op dit moment helpt. Bijvoorbeeld: thuis pieker je erover of je een bepaalde factuur wel naar de juiste persoon hebt gestuurd. Kun je thuis niets aan deze situatie doen, kun je het thuis niet herstellen, dan helpt erover blijven piekeren niet. Kijk dan naar wat je wel kan helpen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je eerst morgenochtend gaat uitzoeken hoe het zit en daar actie op onderneemt.  Zo houd je de controle, maar wel op een manier die constructief is.

Tip 2
Visualiseer dat wat je los wilt laten langzaam verdwijnt. Bijvoorbeeld: je wilt een nare herinnering loslaten. Visualiseer dat je deze herinnering op een blad van een boom legt en laat meevoeren met de stroom van de rivier. Of stop ze in een ballon en laat ze wegzweven in de lucht. Leg ze op een wolk en laat ze wegdrijven. Wat voor jou een mooi beeld is.

Tip 3
Schrijf het van je af. Bijvoorbeeld: je bent boos op je baas maar je weet dat je daar naar hem toe niets mee kunt. Schrijf op wat jou boos maakt. Hoe gedetailleerder hoe beter. En schrijf vooral op hoe boos je bent, wat je allemaal wel niet van hem vindt. Schrijf net zolang door tot je voelt dat je uitgeschreven bent. Tot er niets meer is dat je niet al opgeschreven hebt. Doe het dan weg. Stop het in een doosje, verscheur het, verbrand het. Wat voor jou goed voelt.

Tip 4
Onderzoek het proces van loslaten. Bijvoorbeeld: je ziet enorm op tegen het geven van een presentatie. Onderzoek je gevoel en stel je zelf de volgende vragen:
- Mag mijn gevoel er zijn? Mag ik het spannend vinden? Je zult merken dat als je accepteert dat je het spannend vindt, het al iets lichter wordt.
- Zou ik deze spanning kunnen loslaten? Als het antwoord nee is, ga dan verder onderzoeken: zou ik deze spanning alleen voor dit moment kunnen loslaten of voor vijf minuten? Net zolang tot je ja kunt zeggen.
- Hoe voel ik me als ik deze spanning heb losgelaten? Waarschijnlijk opgelucht of rustig of sterk.
- Ben ik bereid deze spanning los te laten? Vind je dit nog lastig, dan kun je ook jezelf vragen: wil ik liever ongelukkig zijn en dit probleem in stand houden of wil ik liever vrij en krachtig zijn?
- En tenslotte: wanneer? Wanneer wil ik het loslaten? Tip: nu!

Doe deze oefening een aantal keren en merk of er iets bij je verandert.
Zoals ik in mijn vorige blog al zei: ga op zoek naar een voor jou helpende vorm. Lukt het je niet, zoek dan hulp. Je hoeft niet alles alleen te doen.

Wil je reageren op deze blog of heb je suggesties voor onderwerpen, laat het mij weten. Vind je het leuk om iedere maand mijn blog per mail te ontvangen, meld je dan aan.